Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Stanislav Krátký ve jménu dlouhých poutí a atrakcí Spirituality
Autor: mystikus (Stálý) - publikováno 21.3.2016 (06:44:52)


https://www.youtube.com/watch?v=DIrHa4308xA

Spiral Tribe presents Genaside II Live (1992)




NAŠE SÍLA JE V MLČENÍ A NADĚJI

 

 

Pták hlas    Pták svoboda     Pták prostor

                        Závidím

 

Proti přitažlivosti zemské

do výše volím pád

daleko odtud spadnout nemajících

a levou chci jen psát

tygra i s beránkem

 

FRANTIŠEK HALAS

 

 

Mikulovský probošt profesor Stanislav Krátký (narozený 11.11.1922 v Brně–Zábrdovicích, umírající ve věku dosažených 88 let dva dny po narozeninách 13.11.2010 v Rajhradě) byl vysvěcen na kněze v roce 1946 biskupem Karlem Skoupým. Působil v brněnské diecézi (Žarošice, Brno–Řečkovice, Brno–Husovice, Žerotice). V roce 1958 zatčen a uvězněn do květnové amnestie v roce 1960. V dělnickém povolání až do roku 1968. Po vrácení státního souhlasu působil v Kunštátu a Hrádku u Znojma. Od roku 1999 v Mikulově. 27. srpna 1968 byl biskupem Felixem Davídkem tajně vysvěcen na biskupa. V letech 1969–1970 přednášel o 2. vatikánském koncilu na teologické fakultě v Olomouci. Biskupské heslo: Ad plenitudinem (K plnosti). Biskupský znak: ve druhém a třetím poli štítu ostnatý drát, v prvním poli řeckou abecedou Fós (světlo), ve čtvrtém poli Zœ (život).

 

 

MILOŠ POKORNÝ: ČTVRTÝM ROKEM PŮSOBÍTE V MAGICKÉM MIKULOVĚ, TEDY V HRANIČNÍM STRATEGICKÉM PÁSMU MĚSTA. JAK SE ODTUD DÍVÁTE NA EVROPSKOU INTEGRACI A JAK TADY EVROPSKOU KULTURNÍ VZÁJEMNOST PODPORUJETE?

 

Mikulov má důležité postavení. Jednak leží na rozhraní kultury germánské a slovanské, nedaleko hranic se Slovenskem, a dokonce také s Maďarskem. A pak zde existuje i hluboká evropská tradice. Římské legie, které tudy proudily dál, nemohly nevidět Dyji, jako nemohly nevidět Pálavu, tvořící jakési přirozené vojenské sídlo. Když na naše území vstupovaly nějaké vojenské hordy, vždy se v Mikulově usazovaly. I Cyril s Metodějem museli projít naší krajinou. Existoval zde úzký kontakt mezi dvěma kulturami – křesťanskou a židovskou. Mikulovem prošla celá řada vzdělaných kněží i rabínů, kteří pak působili po celé Evropě. První kniha o Slovanech byla sepsána absolventem místního piaristického gymnázia.

 

Chceme-li tedy dnes přispět svým dílem k vytvoření sjednocené Evropy, nemůže to být jen vojenstvím, měnou, vyspělostí nebo vyčpělostí ekonomie, ale především a hlavně kulturním přínosem. Proto zde na faře vzniklo občanské sdružení Mikulovské centrum pro evropskou kulturu, v jehož čele stojí F. X. Halas, P. Fiala a A. Filip. Sdružení vzniklo v letošním roce (25.1.2002) a jeho cílem je provozovat aktivní studium evropské kultury, organizovat přednášky a konference, vydávat sborníky… A uvažujeme o zřízení fakulty evropské kultury.

 

Světový názor směřuje nenápadně směrem nahoru, točí se spirálovitě k určitému bodu. A je zajímavé, že tento pohyb konverguje s myšlením těch, kteří sice nemluví teologicky, ale vědecky, kulturně. Mluví Duch svatý ke každému člověku? I papež se nebojí uznat: Duch mluví skrze svědomí ke každému člověku. To je báze, na které můžeme moderně i kreativně stavět. Hledat kulturní základnu, kde se můžeme domluvit.

 

VYRŮSTAL JSTE NA BRNĚNSKÉ PERIFERII. SÁM NĚKDE VZPOMÍNÁTE, ŽE TO BYLO PROSTŘEDÍ CHUDINSKÉ, DĚLNICKÉ. JAK VÁS TOTO PROSTŘEDÍ FORMOVALO?

 

Každé prostředí má vlastní znaky, které pochopitelně ovlivňují naši spiritualitu. V tom chudinském prostředí vidím určitou výhodu: vyjde-li totiž člověk „od podlahy“, projde vlastně všemi stupni a vidí plněji. Jistěže je výhodou, když má člověk rodiče univerzitně vzdělané, kteří své děti systematicky vedou. V chudinském prostředí začínáte takříkajíc od nuly – i když tam existuje třeba lidová moudrost. Rád vzpomínám na matku, která dokázala pronikavě myslet. Otec měl vážnou nemoc, které dlouze vzdoroval. Blízkost trpícího člověka je pro každého velikým darem. Buď od něho utečete, anebo zůstanete a cosi se dozvíte o skryté tváři světa…

 

Bylo také zajímavé, že v prostředí, v němž jsem vyrůstal, žilo hodně Němců. I náš kněz, profesor náboženství, byl Němec. Komunikace s nimi nám nepůsobila potíže, spíš nás pak překvapilo, jak se chovali za Hitlera a jak se narušily kdysi normální vzájemné vztahy. A zase – spojovala nás latina. Šel průvod Božího těla a vše bylo latinské a nikomu to nepřišlo divné. Dneska se hledají principy společného života v Evropě. Ovšem tady existuje kulturní a náboženská komunikace nad hranicemi, kterou kdybychom přehlédli, tak nás bude spojovat jedině tak nějaká banka. A ta může zkrachovat ajn cvaj draj.

 

KDY A PROČ JSTE SE ROZHODL PŘIPRAVOVAT SE NA KNĚŽSKOU DRÁHU?

 

Je zajímavé, že jsem už od malička cítil jakési volání ke kněžství. Rodiče byli věřící, ale podle dnešních přísných měřítek bych asi pokřtěn nebyl, protože by se řeklo: „Rodiče nechodí do kostela, až budou chodit, tak ho pokřtíme.“ To není ze zlé vůle, ale z neznalosti toho, jak žije proletariát, který si třeba rád v neděli oddechne.

 

Musel jsem se všelijak probíjet. Když jsem pak na škole navázal kontakt s učiteli náboženství a s dalšími brněnskými profesory, začala mě otázka kněžské služby zajímat. Ocenil jsem dílo kongregace redemptoristů, misionářů, kteří působili v Brně u kostela svatého Michaela na Dominikánském náměstí. Tamní kněží si všímali studentů a pomáhali jim. Dominik Pecka vedl Sociální sdružení studentstva, jehož jsem byl posledním předsedou. Pravidelně fungovala studentská setkání v Dalečíně. Měli jsme kontakt s dalšími gymnázii a pořádali společné exercicie. Určitá vyvinutá pastorační struktura zde tedy existovala. Maturoval jsem v roce 1941.

 

K VAŠIM PROFESORŮM PATŘILY TAKOVÉ OSOBNOSTI, JAKO BYL ČEŠTINÁŘ A FILOZOF ROBERT KONEČNÝ, LITERÁRNÍ KRITIK ARNE NOVÁK ČI PRÁVĚ PROFESOR DOMINIK PECKA. JAK NA NĚ VZPOMÍNÁTE?

 

S Arne Novákem jsem se seznámil proto, že jsem byl vytipován jako adept pro stipendium, které založil po předčasné smrti svého syna. Splňoval jsem podmínky pro udělení – student měl vynikat v klasických jazycích, latině a řečtině a mít složité sociální poměry. Studenti za Novákem docházeli a já jsem žasl, jak on se mnou, s posledním studentem gymnázia, dovedl mluvit. Půjčoval mi mnoho knih, které pečlivě vybíral, a potom jsme o nich debatovali. Zajímalo ho, k čemu směřuji, a kupodivu tím byl nadšen. Stejně jako Konečný nebyl ani on nijak konfesně vyhraněn, a přesto mě podporoval v mém duchovním směřování. Kdykoli přišla řeč na náboženské otázky, vyslovoval se k nim s úctou. Kdo by dovedl jako Novák tak jasně a křesťanským způsobem odpovědět nacistům, když zabírali fakultu. Tehdy jim citoval Izaiáše: „Moje síla je v naději a v mlčení!“ Koukali na něj, barbaři dvacátého století po Kristu… Nebo jak vysoce hodnotil tón naděje v biblických Žalmech. To bylo kolem roku 1941. Nikdy mě neodrazoval od mého povolání. Naopak.

 

Dominika Pecku jsem poznal již jako student. Tehdy vedl časopis Jitro. Později jsme společně působili v Husovicích. Jeho dílo je stále inspirativní. A je zajímavé, jak předešel koncil. Peckovým klíčovým dílem je trilogie Člověk. Antropologická škola, přemýšlení o kultuře. Ve velmi rozhodující chvíli svého života – když ho sevřela státní policie stylem „my se přece domluvíme“ – si mě vybral, aby se poradil a promluvil si o tom, jak se má zachovat. Krátce nato šel do vězení. Pecka byl racionálnější, mluvil suše a já byl bouřlivý, nadšený, ale rozuměli jsme si. Byl formát, statečný a kritický k mnoha věcem. I k situaci církve – vždyť bylo mnoho takových, kteří komunistům kývli nebo mlčeli. Byl jeden z těch, kdo se angažovali ve skryté církvi. Vedl a povzbuzoval. Zkoušel kandidáty, bylo-li třeba.

 

BĚHEM VÁLKY JSTE VSTOUPIL DO BRNĚNSKÉHO SEMINÁŘE A POZDĚJI BYL TOTÁLNĚ NASAZEN V HERMANN–GÖRING–WERKE V POLSKÉM KNUROWĚ BLÍZKO KATOVIC. PODAŘILO SE VÁM ZÍSKAT JAKÉSI POTVRZENÍ A POKRAČOVAT V DÁLKOVÉM STUDIU TEOLOGIE. S JAKOU PŘEDSTAVOU JSTE ODCHÁZEL PO VÁLCE DO DUCHOVNÍ SLUŽBY?

 

Ti, kdo jsou zamilovaní do institucí, si to nedokážou ani představit. Pro ně je vyloučeno, že by někdo mohl studovat na kněze bez semináře, i když víme, že v některých dobách nebyly, a církev existovala. Vezměte si třeba válečný osud Karola Wojtyły. Bylo velmi náročné pracovat a dálkově se věnovat studiu, ale P. Sáňkovi a mně se to podařilo. Tehdy nově jmenovaný brněnský biskup Karel Skoupý mě vysvětil 5. července 1946. Podle dávného zvyku si novosvěcenec může zvolit svou osobní prosbu k Duchu svatému a tak dát směr své budoucí činnosti. Věděl jsem, že síla, kterou zvítězilo lidstvo, nebyla síla zbraní, nýbrž Ducha Božího. Mě často inspiruje nápis, který je v Berlíně na území bývalého koncentračního lágru: „Ducha zabít nemohli.“ A tak jsem si tenkrát zvolil: „Duchu svatý, pomoz mi, aby mi bylo v mém kněžském životě dopřáno říct to, co mnozí bratři a sestry říct nemohli, protože se stali obětí světové katastrofy.“ Stále se k té prosbě vracím…

 

Vezměte si třeba Exupéryho. Kolik toho chtěl ještě napsat a nebylo mu to dopřáno. Myslím, že mi mrtví velmi pomáhají. Cítím to jako zvláštní pomoc.

 

VE SVÝCH FARNOSTECH JSTE SI VŽDY POČÍNAL AKTIVNĚ, VĚNOVAL JSTE SE MLÁDEŽI, VYDÁVAL JSTE SAMIZDATOVÝ MĚSÍČNÍK JISKRY. NEMOHL JSTE TÍM UNIKNOUT POZORNOSTI STB, V ROCE 1958 JSTE BYL ZATČEN A UVĚZNĚN. CO VÁM DALA VAŠE KRIMINÁLNÍ ZKUŠENOST?

 

To byla má schola maxima. Určitě bych si ji nikdy dobrovolně nezvolil, ale byla to nejvyšší univerzita. Nahlédl jsem tak do tajemství člověka. Před několika lety jsem zvolil jako téma svých celovečerních úvah: „Hlubina volá na hlubinu.“ Citát pochází z žalmu – jedna propast hovoří k druhé. V tom byly zrovna povodně. Lidé se ocitli v těžké situaci a tento zdánlivě bezvýchodný stav vyvolal u druhých potřebu pomoci. I vězení je hlubinou. Ekumenismus a touha po jednotě dnes dospěly velmi daleko, ale k tomu by asi nedošlo, kdyby v komunistických vězeních nebyli společně zavřeni křesťané různých denominací, ale i dobří lidé, kteří se angažovali za pravdu a svobodu. Když člověk trpí, roste. A to platí i pro církev… Známá je latinská moudrost: „Ty bezbožná krutosti, ty jsi nás napadla. Ale když jsi nejvíc řádila, tak jsi nám nejvíc posloužila.“ To je nakonec i tajemství Kristova kříže. I když byl ve vězení každý den něčím hořký, tak představoval jakousi ječivou třísku palčivého kříže. A z toho vzniká budova vlastního duchovního života a postojů vůči lidem a světu. V kriminále jsme více získali, než ztratili.

 

BYLO PRO VÁS TAKÉ VELKOU ŠKOLOU, KDYŽ JSTE PRACOVAL JAKO JEŘÁBNÍK U POZEMNÍCH STAVEB?

 

To bylo pokračování mé vězeňské zkušenosti. Kdybychom hned zapadli do struktur, možná bychom ani nerozvinuli ideu skryté církve. Pracoval jsem mezi dělníky. Když jsme jednou stavěli betonové základy, přišel ke mně neznámý muž a uctivě se uklonil. Říkám si, myslí to vážně, nebo si ze mě utahuje? On se představil a říká: „Já jsem chodil na vaše kázání tady v Brně. A když jsem zjistil, že jste tu, tak vás jdu, otče, ujistit, že zde máte více posluchačů a lidí, kteří vám naslouchají, než jste měl v kostele.“ Jak to ten dobrý bratr vystihl! Jinými slovy mi chtěl naznačit: děláte zde větší dílo, než kdybyste chodil denně kázat ke svatému Michalovi! Pochopitelně tam mezi námi pracovali i komunisté. Jedním z nich byl i Josef Knotek, nositel Řádu práce.

 

JAK JSTE S NÍM JAKO KNĚZ VYCHÁZEL? MUSELY TO BÝT ASI VELMI NAPJATÉ VZTAHY…

 

Naopak! To byste se divil. Jednoho dne za mnou přišel: „Pane faráři, já bych vás pozval do naší party.“ Byla to jedna z nejpracovitějších. Jakýkoli schodek, který Pozemní stavby měly, Knotek s partou vyžehlil. On jako šéf mohl chodit s rukama v kapsách. Ale byl všude a při nejtěžších pracích, v noci, v zimě. I ve svátek šel do práce. Říkal mi: „Já jsem komunista, ale nejsem proti církvi. Moje matka byla křesťanka, přece nepůjdu proti matce.“ Když jsem byl atakován bezpečností, přišli za ním dva a vysvětlili mu, jakého zločince má ve své partě. A on jim na to řekl: „Kluci, vás já neznám! Kdybyste tu pracovali, tak bych vás jistě znal. Ale kdo je on, to já vím. A běžte si stěžovat třeba k prezidentovi, ani slovo vám nepovím!“ Otevřeně odmítl estébáky. Kdo z nás by takto obstál? Lidé si ho vážili. Když máme takové lidi, tak přece národ nemůže být tak špatný. Dnes si myslím, že by měl mít každý bohoslovec zkušenost s manuální prací.

 

MŮŽETE OBJASNIT, PROČ VZNIKLA SKRYTÁ CÍRKEV?

 

Základním motivem bylo, aby to, co totalitní režim přiškrtil, mohlo dále existovat. Hlavní útok režimu byl nasměrován proti kněžím a řeholníkům. Církev však chce a musí žít, protože k tomu dostala příkaz od Krista. On však neříká: „Jděte a kažte, budete-li mít k tomu státní souhlas,“ ale „Jděte a kažte všemu navzdory.“ Církev musí plnit tento svůj úkol vždycky, ať jsou vnější podmínky jakékoli. Lze tedy říct, že motivem byl hlas svědomí a slovo Boží, které nás k tomu vybízelo. To je jasný pokyn, který stojí jasně nad všemi lidskými ustanoveními. Velice nás také upevnil 2. vatikánský koncil, zvláště výzvy k iniciativě, které se objevují v mnoha jeho dokumentech. Mnohokrát se tam opakuje, že všichni věřící mají povinnost být iniciativní, pokud jde o věci pro život církve důležité.

 

JEŠTĚ JAKO DĚLNÍK POZEMNÍCH STAVEB JSTE SE V ROCE 1968 DOSTAL NA ZÁPAD, A ZÍSKAL TAK PŘEHLED O TAMNÍ REFLEXI KONCILU. SETKAL JSTE SE TAM S NĚJAKÝMI VÝZNAMNÝMI OSOBNOSTMI SVĚTOVÉ CÍRKVE?

 

Mohl jsem tehdy absolvovat měsíční studijní stáž do západního Německa a Švýcarska. Nemusel jsem si brát ani dovolenou, protože jsem měl s Knotkovou partou naděláno na mnoho dní dopředu. Setkal jsem se například s Hansem Urs von Balthasarem. Seznámil jsem ho se strukturou skryté církve, položil mi několik otázek a od té doby jsme v něm měli velkého zastánce. Posílal nám pravidelně teologické a filozofické knihy. Tehdy ještě nebyl jmenován papežským teologem, ale velmi jsme si ho vážili. F. M. Davídek dobře znal jeho dílo, a právě proto mě za ním vyslal. Potom jsem se sešel s kardinálem Charlesem Journetem, vynikajícím liturgistou a biblistou. Obdivoval jsem také práci Hanse Künga, který v Basileji stál sám proti celé evangelické teologické fakultě a vítězně s nimi disputoval. Nevím, kdo by u nás byl schopen na této půdě s takovou znalostí a silou skvěle argumentovat. Měl jsem také zjistit, jak se na školách přednáší 2. vatikánský koncil. Navštívil jsem i řadu diecézních institutů. Jenže přede dveřmi hrozila už ruská okupace. Od 15. srpna 1968 jsem byl ustanoven kaplanem v Mutěnicích. Biskup mi vyžádal státní souhlas po dobu nemoci místního faráře. Díky okupaci a zmatku, který nastal, jsem v duchovní správě již setrval. A právě v této době došlo k mému svěcení na biskupa. Za jiné situace bych ho asi nepřijal, ale když jdete z Mutěnic do Chrlic kolem tanků, tak nedokážete ihned odhadnout, nepojedete-li zítra na Sibiř. Církev byla ohrožena.

 

JAK SE DNES DÍVÁ NA VAŠE BISKUPSKÉ SVĚCENÍ OFICIÁLNÍ CÍRKEV?

 

V dokumentu Normæ patřím do skupiny těch, kteří mají označení „dubie validus“. Výraz „validus“ (svěcení biskupské je platné) mě naplňuje radostí, ovšem druhý výraz (pochybně platné) považuji za nešťastný, velmi nešťastný… Své stanovisko jsme oznámili naposledy vatikánskému pověřenci v roce 2000 a čekáme na jeho další slíbenou návštěvu.

 

JAK POHLÍŽÍTE NA NAPĚTÍ MEZI STRUKTUROU A ŽIVOTEM?

 

Struktura je pro člověka, nikoli člověk pro strukturu. Struktura má posloužiti. Obyčejně nese rysy své doby. Nemůžeme ji zbožštit. Každá struktura, která by se chtěla nazvat věčnou, je omyl. Středověké šatstvo se nosí už jen formou rekvizitky v divadélku pod věží. Druhý vatikánský koncil dal přece tolik impulsů k opravám ve stavbě struktur! Svobodná cesta k plnosti – to mám ve svém hesle: Ad plenitudinem.

 

Nedávno byla kanonizovaná sestra Restitua. Pokaždé, když se vrátila z pracovní směny, dala si pivečko jako křen. Někdo by namítl: „Cože, to je světice?“ Když si člověk chce ponechat jen gloriolu, je nebezpečí, že ztratí celou tvář.

 

PŮSOBIL JSTE TAKÉ V KUNŠTÁTĚ A ČASTO VE SVÝCH PROMLUVÁCH A TEXTECH CITUJETE BÁSNÍKA FRANTIŠKA HALASE. JAK VIDÍTE JEHO BÁSNICKÉ I LIDSKÉ ÚSILÍ NALÉZT PEVNÝ BOD VE VESMÍRU?

 

Je pro mě mimořádně důležité, že jsem se s Halasovým dílem setkal. V roce 1974, ve výroční rok Tomáše Akvinského, jsem si dovolil  srovnat právě Halase s Akvinským. Mnozí jej považují za suchého scholastika, skutečnost je však jiná. Byl mystikem, a právě proto musel pracovat v pevných zákonech myšlení. Oba dva se dožili devětačtyřiceti let a ještě další zajímavosti je spojují. Třeba: Halas byl v nebezpečí, že svou oficiální funkcí bude vyrván z poezie. A Tomáš, že bude vyňat z podhoubí církve.

 

Vezměme si tu slavnou Halasovu sbírku Torzo naděje: „…Čas kostižerný jí jenom krásu dal…“ Kdyby se pod ni podepsal svatý Jan od Kříže, tak nikdo nemůže ani ceknout.

 

TAKŽE SE DOMNÍVÁTE, ŽE I UMĚLEC STOJÍCÍ MIMO KONFESI MŮŽE PODAT SVĚDECTVÍ O DUCHOVNÍM SVĚTĚ?

 

Někdy je takzvaná katolická katolicita nejméně katolická, protože je to katolicita ghetta, izolace. Připomínám při této příležitosti Rahnerův známý pojem „anonymní křesťan“. Halase můžeme do této skupiny právem zařadit. Existuje cosi, co nazýváme vnitřní intimitou srdce. To je hlubina, kde Augustin nalezl Boha. A to je prostor i umělecké tvorby. Halasovo dílo je tak úžasné a obsahuje tolik duchovních rovin! Třeba: „…do usínání dětí chci vám něco povědět / děti, jenom ten, kdo těžce vzlétá / ten vždycky nejdál doletěl.“ Tak přesně to vyjádřil, že sebelepší úvahu nenaleznete ani v katechismu. Nebo závěr skladby A co básník: „Proti přitažlivosti zemské / do výše volím pád /…/ sám sebe psát / vytržen z Poezie / nešťastně šťasten.“ Já chci být raději vykopnut a vyhozen a táhnout kříž na sobě, ale budu šťasten. Halas nestál proti křesťanům, kteří se stávají ubohými, mají-li hrát roli obra.

 

OČ BY SE MĚL KŘESŤAN PŘEDEVŠÍM ZASAZOVAT V DNEŠNÍM SVĚTĚ?

 

Máme se stát nositeli hlubší radosti a naděje. V tom je síla evangelia – já dovedu být šťastný, i kdybyste mě o všechno dobré okradli. I kdybyste ze mne udělali nulu a pometlo, hadr na podlahu, já jsem nositel radosti. Tuto radost potřebují všichni, protože každý je ve svém úsilí o vyšší hodnoty ohrožen. My o tom máme vydávat svědectví. Samozřejmě těžko mohu vydat svědectví o tom, že majetek pro mě není tím nejhlavnějším k životu, když by to nebylo z mého života patrné.

 

A druhým rozměrem je naděje. Mnozí říkají: jsme bezmocní, lidstvo už nikdo nedá dohromady jako součástky do hodinkového stroje v úloze času a prostoru. Musíme být nositeli naděje. A jak? Třeba v sobě. Kdybych nevyřešil dobře svůj vztah k rodičům, nejsem nositelem naděje. Když nedokážeš odpustit těm nejbližším, nesvědčíš o naději. Mohu říct, že nedokážu zapomenout, ale musím umět situaci překonat. Klíčem křesťanské antropologie je, že člověk může plně nalézt sebe jedině tím, když se věnuje. To je klíč, jak tvořit společenství hrdinů a hrdinek jako součást nebo módu šlapajících nezastavitelných neporuchových hodinek. Ne co mi dají druzí. Já se realizuji tím, že se dávám. Mám rád z Izaiáše tuto pasáž: Táže se člověk toho, kdo stojí na stráži: Strážce, jak vypadá situace? On odpovídá: Už se blíží světlo, ale ještě je noc. Chopte se práce. Už se blíží světlo, den přichází, vychází jitřenka… Zde prorok navazuje na žalmistu: „Citero, vstaň, já chci vzbudit jitřenku.“ Je noc, ale již je zde přítomno světlo. A ten, který vidí kamsi dopředu, odpovídá těm, kdo jsou v nejistotě. Bude světlo nebo nebude? Bude!

 

 

LITERATURA: Podivný Christian Heinrich Spiess

 

4.7.2008

 

1.


Christiana Heinricha Spiesse (1755–1799) si z nějakého důvodu představuji jako jakéhosi „úhledně“ západočeského Rasputina.

 

Mám k tomu důvod? Sotva. Protože charismatického mužika a zlouna z Rusi si carevna Alexandra Fjodorovna podle všeho zamilovala.

 

Měla oproti tomu hraběnka Küniglová z Bezděkova u Klatov opravdu ráda Spiesse?

To není ani zdaleka tak jisté…

 

2.


Narodil se 4. dubna 1755 v saském Freiberku. Zřejmě. Určitě však v Sasku.

Již od mládí projevoval sklony k divadelnictví a stal se kočovným hercem. Jako sedmnáctiletý přišel do Prahy a vystupoval v divadle v Kotcích. Od té doby už Čechy neopustil, ačkoli ani to není naprosto jisté.

 

Jako herec a dramatik působil v letech 1779–1788. Pak se ale stal úředníkem a společníkem apelačního rady, tj. hraběte Šebestiána Františka Josefa Künigla na zámku v Bezděkově u Klatov.

Poprvé se tady Christian Heinrich Spiess objevil už roku 1784 a žil pak u Küniglových i se svou krásnou družkou (a universální dědičkou) Žofií Kornerovou, rozenou Bauerovou, kterou si hrabě oblíbil stejně jako jeho. Ne-li ještě více, ale ani to není jisté.

 

3.


Herec Spiess se proslavil především jako autor „krvavých románů“ překládaných z němčiny do češtiny již Prokopem Šedivým (1764–před 1810) a vydávaných mimo jiné i Václavem Matějem Krameriem (1753–1808). Zůstává víc než pozoruhodným tvůrcem skoro šedesátky děl, jejichž námětem bývá hrůza. Obdivoval je i grafik a spisovatel Josef Váchal, o kterém jsme psali na Neviditelném psu už 3. července. Nu, a naskýtá se koneckonců i docela moderní otázka, kterou by si bezesporu položil Ivan Adamovič (a taky že si ji položil): Náleží Spiess i žánru science fiction anebo aspoň fantastice?

 

Na druhou část otázky lze okamžitě odpovědět kladně. Fantaskní charakter ovšem mají pouze některá z těchto děl a tituly už samy dokumentují Spiessovu tendenci ke spíše přirozeným vysvětlením a tedy… ano, víc k linii Ann Radcliffové (1764–1823) než k linii Horace Walpola (1717–1797), tedy postavíme-li toto německé čtivo směle po bok černých románů gotických (a lze ho tam beze sporu postavit)...

 

A viz třeba i název Cesty a dobrodružství rytíře Benna z Elfenburgu, co nejvýš podivná a přece ne strašidelná povídka...

 

Spiess a doba totiž často slovem strašidelný chápali význam fantaskní…

 

4.


Podobu Spiessovu neznáme, jeho charisma jen tušíme. A možná… si ho pouze romanticky namlouváme, kdo ví. Byl však určitě nesmírně citlivý a z popisu jeho současníků víme, že štíhlé postavy, zádumčivý… a kavalír.

 

Se zlatým srdcem, jak by se hodilo dodat. Nosil podobně jako Josef Dobrovský (1753–1829) modrý plášť, byť jistě ne přesně ten Wertherův, a z toho pláště se zachovalo šest knoflíků v dnešním klatovském muzeu.

 

5.


Zádumčivosti Spiess bohužel propadal stále víc. Zvláště když prý viděl nevěru své krásné choti. A poté, co mu zemřela matka, začal vyhledávat samotu, dovídáme se, a postavil si poustevnu na osamělé buližníkové skále jižně od vsi Tupadel. Je tam dnes, mimochodem řečeno, geologická rezervace.

 

Asi aby místu svého ústraní dodal ještě podnětnějšího romantismu, vztyčoval pak Spiess okolo dřevěné kříže. Až jako by chtěl žít na hřbitově. Mezi nimi pak psal své hrůzostrašné romány. Zemřel 17. srpna 1799, jenom čtrnáct dnů po hraběnce Terezii Küniglové, do níž byl romanticky zamilován a která se podle jedné verze dokonce otrávila zdrcena jeho nastupujícím šílenstvím. Co je na tom pravdy, opravdu netuším, a drama, které se tady odehrálo, si nejspíš můžeme už jenom domýšlet, ale náhrobních kamenů jich obou se dnes rozhodně můžeme dotknout na bezděkovském hřbitově, kam byly přemístěny roku 1934, když je nechal obnovit spisovatel Josef Blau.

 

6.


Krátce před smrtí někdy svitne. A někdy ne.

 

Spiess... Byl zkrátka pozván knížetem Metternichem (1773–1859) do Vídně, a když četl pozvánku, divil se, proč se kníže podepsal dvakrát. „Dvojí vidění bylo prvním symptomem duševního rozrušení, jež později propukalo v zuření,“ píše Jakub Arbes, první člověk, který u nás po sto letech (1892) znovu upozornil na zvláštního romantika a který Spiesse rovněž překládal do češtiny.

 

7.


Už v prvních desetiletích po své předčasné smrti ve čtyřiačtyřiceti letech stal se Spiess autorem takřka světovým, anebo byl rozhodně přetlumočen do všech hlavních evropských jazyků. Ovlivnil tak dokonce Puškina (1799–1837) anebo i jiného ruského romantického básníka Vasilije Žukovského (1783–1852). Spiess byl bezesporu géniem své doby, svého oboru i prostředí a stal se klasikem právě toho typu románků, který byl tak hojně zastoupen i v pověstné sbírce Josefa Váchala (1884–1969).

Právě Spiessovi věnoval Váchal roku 1933 i jediných patnáct výtisků své barevné publikace–ódy na Spiesse napsané už roku 1931. „Spiess je krvavému románu tím, čím byl Shakespeare dramatu a čím byl Vergilius poezii,“ rozplýval se Váchal v tomto textu až snad nepřiměřeně. „Jeho duch, toť Maeterlinck, jen na nižším stupni vývoje.“ A stavěl Spiessova díla provokativně až nad Máchův Máj a vcelku právem je považoval za kvalitnější etalony později stále úpadkovitějších krváků, které ovšem rovněž ctil a sbíral. Za svého pobytu na zámku v Týnci u Klatov a v Nemilkově u Levhartic (1931) se prý výtvarník Váchal cítil přímo „pronikán fluidem“ Spiessových stop...

 

8.


Osmapadesát svazečků romantikova díla zahrnuje i patnáct divadelních her, které se ovšem v Národním moc často neobjevují. Je to škoda.

 

Jako hry psal ovšem Christian i romány, jak třeba vidíme na jeho Krásné Olivii aneb Strašidlu u bílé věže. Dramatická forma mu opravdu ráda „vstupovala do pera“ i vprostřed próz.

 

9.


Napsal třeba dramata Na Prahu věčně vzpomínám, Starý Všudybyl a nikam nedošel, Roxelana jako nevěsta, Tucet spících panen, Tři naučení otcova, Past na myši aneb Cesta do Egypta (podobnost s titulem hry Agathy Christie z roku 1952 je čistě náhodná), Marie Stuartovna (1784) a také to asi vůbec nejznámější drama, totiž Kláru z Vysokého Dubu (1790).

 

Tato hra nakonec prokazatelně inspirovala i největšího rakouského dramatika devatenáctého století Franze Grillparzera (1791–1872).

 

10.


A co Spiessovy prózy? Náleží mezi ně i nesporný trhák své doby, „ strašlivý“ Černý Petříček, proti němuž ve Francii polekaně vystoupil i sám Charles Nodier (1780–1844), dílo známé i jako Mužíček Petr. A dodnes nás děsí Spiessovy Životopisy sebevrahů (1785–1789, 4 svazky) a Životopisy šílenců (1795, 4 svazky) anebo i dílko poutavě nazvané Kramář vedoucí svůj obchod pastmi a úklady (1792). K bestsellerům oněch dávných časů dále náležely jeho prózy Zazděná slečna aneb Podivné příhody Marie z Hohenturu (1794), Rytíři se lvem ve znaku (1794–1796, 4 svazky), Skalní duchové aneb Příhody barona z Binenbachu (1797) anebo čtyřsvazkový román Hans Heiling, čtvrtý a poslední pán ducha země, vzduchu, ohně a vody (1798). Spiess dal ale chutě dohromady i „Tajnosti starých Egypťanů“ a ještě léta po jeho smrti byla po večerech hltána dílka jako Vrátný v pekle a Loupežní rytíři a strašidla a Zazděná panna Márinka či Kamenné svatební lůžko (vydané česky roku 1867 a znovu, v úpravě Josefa Biskupa, pak roku 1941).

 

Až „pustou kriminálkou“ se nám i dnes může zdát Giovani Liobetti, vražedník přeukrutný a samozřejmě tu zůstává i Krásná Olivie aneb Strašidlo z bílé věže, napínavý příběh o „lásce, zradě a kruté zákeřnosti“. Česky vyšel poprvé už roku 1798, naposled jsem ho připravil k samostatnému vydání před pěti lety, kdy se tato publikace (s písmenem „v“ v názvu) stala i samostatnou přílohou měsíčníku Plzeňský literární život. Ivo Fencl




Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter